دلایل کاهش مکش جارو برقی و شیوه‌های رفع آن

دلایل کاهش مکش جارو برقی و شیوه‌های رفع آن

کاهش مکش جارو برقی یکی از مشکلاتی است که ممکن است تا به حال برای هر کسی پیش آمده باشد. معمولاً در این مواقع سراغ کیسه جارو برقی می‌روید و با خالی کردن محتویات داخل آن، احتمالاً مشکل مکش حل خواهد شد. اما همیشه هم مشکل به این سادگی‌ها بر‌طرف نمی‌شود.
لوازم خانگی مانند جارو برقی، بعد از مدتی استفاده ممکن است دچار نقص‌هایی شوند و این یک اتفاق کاملاً طبیعی است. شما می‌توانید با عمل به نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، مشکل کاهش مکش جارو برقی را به احتمال زیاد بر‌طرف کنید. اگر جارو برقی شما این مشکل را دارد، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. چون هیچ جای نگرانی نیست. ما نیز این­جا هستیم تا با‌ کمک یکدیگر از سد این مشکل عبور کنیم. پس کمی صبر و حوصله به خرج دهید و ادامه مقاله را بخوانید تا ببینید مشکل کاهش مکش جارو برقی شما دقیقاً از کجاست.

در مرحله اول کیسه جارو برقی خود را بررسی کنید


همان­طور که در ابتدا نیز گفتیم، دلیل عمده کاهش مکش جارو برقی، پر بودن کیسه آن است. در جارو برقی‌هایی که کیسه ندارند، با استفاده از نشانگر و در جارو برقی‌های کیسه‌دار با بررسی کیسه جارو برقی می‌توانید مشکل کاهش مکش خود را حل کنید.

سوت کشیدن جارو برقی نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های پر بودن کیسه جارو برقی شما باشد. اگر هر نوع سوراخ یا پارگی در کیسه جارو برقی دیدید، فوراً آن را عوض کنید تا عملیات مکش با مشکلی مواجه نشود. همچنین برای نصب کیسه جارو برقی حتماً سر کیسه را در جای درستی قرار دهید؛ به‌گونه‌ای که مطمئن شوید لوله خرطومی کاملا وارد کیسه جارو‌برقی شده است.

مرحله دوم، میزان مکش و هوابندی جارو برقی خود را تنظیم کنید




شما باید با توجه به نوع کفی که جارو می‌کنید، قدرت مکش را تنظیم کنید. برای مثال برای جارو زدن کف سرامیک و چوب، باید از بیشترین توان ممکن جارو برقی کمک بگیرید.

در این مرحله همچنین باید به تنظیم هوا‌بندی جارو برقی بپردازید. هوا‌بندی یعنی باید با بررسی قسمت‌های مختلف جارو برقی، جلوی ورود هوا به بخش‌های مختلف آن را ببندید و خلا موجود در قسمت‌های مختلف جارو برقی را حفظ کنید. چون در غیر این صورت، قدرت مکش جارو برقی به‌صورت چشمگیری کاهش می‌یابد و آشغال‌ها وارد کیسه جارو برقی نخواهند شد.

برای حل مشکل کاهش مکش جارو برقی از طریق هوا‌بندی، ابتدا اتصال لوله خرطومی به جارو برقی را بررسی کنید. در این مرحله، لوله خرطومی را از جارو برقی جدا کنید. اتصالات را موشکافانه بررسی کنید. ممکن است شکاف‌هایی به ­دلیل اتصالات ضعیف بین قسمت‌های مختلف وجود داشته باشد که هوا از طریق آن‌ها خارج شده و باعث کاهش مکش جارو برقی شود.

قسمت سری لوله خرطومی را در جهت ساعتگرد بچرخانید تا کاملاً محکم شود. مجدداً جای‌گیری کیسه جارو برقی را هم بررسی کنید.

هشدار: چنان‌چه کیسه جارو برقی را اشتباه ببندید، ممکن است آشغال وارد محفظه اصلی جارو برقی شده و آسیب‌های جدی به موتور آن وارد شود.

مرحله سوم، اکنون سراغ سری جارو برقی بروید


در مرحله قبل، اگر درون لوله جارو برقی را مشاهده کردید و چیزی درون لوله خرطومی نبود، وقت آن رسیده است که دست به آچار شوید و دسته جارو برقی را باز کنید. برای این­کار ابتدا پوشش روی برس چرخنده را باز کنید و آشغال‌ها و پرز‌های غلتک برس را تمیز کنید. اگر مانعی داخل مجرای جارو برقی می‌بینید، با ضربه‌های متعدد و آهسته آن را بیرون بیاورید.

با استفاده از ابزار‌های نوک تیز مثل قیچی یا یک برس ساده نیز می‌توانید پرز و آشغال‌های سر جارو برقی را از آن جدا کنید. به احتمال زیاد، مشکل کاهش مکش جارو برقی شما در این مرحله حل خواهد شد.

به عنوان راه­ حل آخر نگاهی به فیلتر‌ها هم بندازید. شاید مشکل از همینجا باشد


اگر کلیه مراحل قبل را بررسی کردید و نتیجه‌ای نگرفتید به سراغ فیلتر‌های جارو برقی بروید. اگر جارو برقی شما امروزی است، احتمالاً دو فیلتر در آن وجود دارد. فیلتر اول موتور را در‌برابر ورود انواع گرد و غبار به آن محافظت می‌کند. فیلتر دوم که فیلتر‌های خروجی نام دارند، شکل اسفنجی دارند که درون قابی پلاستیکی جای گرفته‌اند. فیلتر‌های خروجی وظیفه جذب گرد و غبار را عهده‌دار هستند و روی بدنه جارو برقی تعبیه شده‌اند.

شما می‌توانید این فیلتر‌ها را شستشو دهید تا مشکل احتمالی شما از این طریق حل شود. البته قبل از این کار مطمئن شوید که این فیلتر‌ها قابل شستشو هستند. چنانچه این فیلتر‌ها قابل شستشو نبوده و یا آسیب جدید دیده بودند، باید فیلتر را عوض کنید.

برای شستشو و تعویض فیلتر‌ها نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • فیلتر‌های کارتریج و HEPA را به یک لبه سفت بزنید تا گرد و خاک آن‌ها جدا شود

نکته: همه فیلتر‌های HEPA قابل شستشو نیستند و باید برای بررسی قابل شستشو بودن آن‌ها، به دفترچه راهنمای آن‌ها مراجعه کنید.

  • انواع دیگر فیلتر‌ها اغلب قابل شستشو هستند و پس از خشک شدن، می‌توانید مجدداً از آن‌ها استفاده کنید
  • داشتن یک فیلتر زاپاس، به شما کمک می‌کند تا در مواقعی که فیلتر اصلی در حال خشک شدن است، از آن استفاده کنید تا کارتان راه بیفتد.
  • گرفتگی پوشش بیرونی فیلتر‌ها را نیز بر‌طرف کنید. برای اطمینان از باز بودن شیار‌ها، آن‌ها را زیر نور خورشید قرار داده یا با عبور جریان آب داخل آن‌ها؛ گرفتگی فیلتر را بررسی کنید


کلام آخر

اگر تا به این جای مقاله آمده‌اید و مراحل گفته شده را به‌دقت اجرا نکردید، پس مجدداً برگردید و تمامی آن‌ها را مو‌ به مو اجرا کنید. در صورتی که مراحل را انجام داده‌اید و مشکل کاهش مکش جارو برقی رفع نشد، مشکل از موتور جارو برقی است و باید برای تعمیر آن‌ها به سراغ  مراکز معتبر تعمیر لوازم خانگی بروید. آن‌ها به احتمال زیاد مشکل شما را حل خواهند کرد.