نکاتی در خصوص خرید و قیمت انواع مخلوط کن

نکاتی در خصوص خرید و قیمت انواع مخلوط کن

سال‌ها پیش که افراد با قاشق چوبی هر چیزی را هم می‌زدند، فکرش را هم نمی‌کردند روزی انواعی از مخلوط‌کن‌ها اختراع شوند که تا این حد تنوع و امکانات داشته باشند. این روزها وظیفه مخلوط‌کن، تنها به هم‌ زدن و مخلوط کردن غذا محدود نمی‌شود و به قول معروف، مخلوط‌کن به وسیله‌ای همه‌فن‌حریف تبدیل شده است که چندین کار را انجام می‌دهد. این تنوع، بعضی وقت‌ها باعث گیج شدن می‌شود و این سؤال پیش می‌آید که بالاخره بهترین مخلوط‌کن کدام است؟

اگر قصد خرید مخلوط‌‌کن را دارید و میان این‌همه محصولات رنگارنگ و متنوع، گیج و سردرگم شده‌اید، پیش از هر چیز با انواع مخلوط کن آشنا شوید. در این مقاله به نکاتی برای خرید انواع مخلوط کن اشاره می‌شود که بسیار کاربردی هستند.

 

آشنایی با انواع مخلوط کن

در ادامه به ذکر چند نمونه از پرکاربردترین انواع مخلوط کن اشاره خواهیم کرد:

مخلوط‌کن ساده

منظور از این مدل، همان رایج‌ترین نوع مخلوط‌ کن است که تاکنون دیده‌اید؛ همانی که از کودکی تا‌به‌حال در خانه یا مغازه‌های آبمیوه‌فروشی،‌ وجود داشت. پارچ این مخلوط‌کن می‌تواند از جنس پلاستیک یا شیشه باشد و ظرفیت‌های متفاوتی دارد. روی پارچ این مخلوط‌کن، دری قرار گرفته است که می‌توان از طریق محفظه وسط آن، مواد گوناگونی را به پارچ اضافه کرد.

این نوع مخلوط‌کن، به راحتی شسته می‌شود و گزینه‌ای عالی برای زمان‌هایی است که تنها می‌خواهید مقدار کمی از مواد را با هم ترکیب کنید و شما را از شر شستن پارچ بزرگ مخلوط‌کن راحت می‌کند.

مزایا:

  • کاربری آسان
  • مناسب برای مواد کم
  • شست‌و‌شوی راحت

معایب:

  • قدرت کم برای کارهای سنگین

مخلوط‌کن دستی یا گوشت‌کوب برقی

احتمالاً‌ این وسیله را با نام گوشت‌کوب برقی می‌شناسید؛ اما اگر دقیق‌تر به آن نگاه کنیم، بیشتر به نوعی مخلوط‌کن شبیه است تا چیز دیگری. این مخلوط‌کن‌ها قیمت مناسبی دارند و برای کارهای سبک مثل درست کردن شیرموز یا پوره، گزینه خوبی محسوب می‌شوند. بعضی از این مخلوط‌کن‌ها، دارای مخزنی هستند که می‌توانید مواد را در آن ترکیب کنید.

مخلوط‌کن‌های تک‌نفره

یکی از انواع مخلوط ‌کن که این روزها طرف‌داران زیادی پیدا کرده است، مخلوط‌کن‌ کوچکی است که می‌توانید آن را در هر جایی با خود حمل کنید. این مخلوط‌کن‌ها جوری طراحی شده‌اند که با گذاشتن درِ آن، مانند لیوان می‌شوند و دیگر نیازی به کثیف کردن ظرف دیگری نیست. این مخلوط‌کن‌ها مناسب صبحانه، استفاده در باشگاه یا هر موقعیت دیگری هستند که وقت کافی ندارید.

مزایا:

  • حمل آسان
  • شست‌و‌شوی سریع

معایب:

  • غیر قابل استفاده برای مواد سفت

مخلوط‌کن‌های چندکاره

این روزها، بسیاری از وسایل خانگی با هم ادغام شده‌اند. مثلاً با خرید یک مخلوط‌کن، صاحب غذاساز و آسیاب هم خواهید شد؛ اما فراموش نکنید که این وسایل، کاربرد حرفه‌ای ندارند و مخلوط‌کن چندکاره، هیچ‌گاه جای یک غذاساز حرفه‌ای را نمی‌گیرد. مخلوط‌کن‌های چندکاره در مقایسه با انواع مخلوط ‌کن، سخت‌تر شسته می‌شوند و باید دقت کنید که هیچ جای نشسته‌ای در آن‌ها باقی نماند.

مزایا:

  • قابلیت کارکرد چندگانه
  • صرفه‌جویی در هزینه

معایب:

  • شست‌وشوی سخت
  • حرفه‌ای نبودن غذاساز

 

مخلوط‌کن‌های حرفه‌ای

یکی از انواع مخلوط ‌کن که به قول معروف از هر انگشتش یک هنر می‌ریزد، مخلوط‌کن‌ چندکاره حرفه‌ای است. این مخلوط‌کن‌ها علاوه بر پوره و خرد کردن مواد، می‌توانند روغن مغزیجات گوناگون را بگیرند و اسموتی‌های متنوعی درست کنند. مخلوط‌کن‌های حرفه‌ای، قیمت بالایی دارند و دارای موتوری قوی و نیرومند هستند. بعضی از مدل‌های این مخلوط‌کن، دارای امکاناتی از قبیل خرد کردن کم یا زیاد یخ، درست کردن سوپ به مدت 5 دقیقه (با استفاده از حرارت حرکت تیغه‌ها)، پوره کردن سبزیجات سفتی مانند کلم به کمک کمی آب و خمیرسازی هستند.

مزایا:

  • موتور قوی و نیرومند
  • امکانات بالا در تهیه انواع مواد غذایی سرد و گرم
  • قدرت روغن‌گیری مغزیجات

معایب:

  • قیمت بالا
  • جاگیر

 

نکاتی برای خرید انواع مخلوط ‌کن

بهتر است پیش از خرید مخلوط‌کن، اطلاعات جامع و کاملی از تفاوت مدل‌های آن داشته باشید تا دست به بهترین انتخاب بزنید. یادتان باشد که تمامی جوانب زیر را در نظر بگیرید و به مواردی که اولویت بیشتری برای شما دارند، دقت بیشتری داشته باشید.

جنس پارچ

پارچ‌های مخلوط‌کن، اندازه‌های متفاوتی دارند که بنا به نیاز خود، باید دست به انتخاب آن‌ها بزنید. علاوه بر این، جنس پارچ‌ها نیز نقش مهمی در عمر و کارکرد مخلوط‌کن دارد. پارچ‌های مخلوط‌کن به طور کلی به سه دسته پلاستیکی، شیشه‌ای و استیل ضد زنگ تقسیم می‌شوند.

پارچ‌های پلاستیکی سبک هستند و قیمت کمی دارند؛ این موضوع روی قیمت کلی مخلوط‌کن هم تأثیر می‌گذارد. البته سبزیجات و مواد چرب ممکن است به پلاستیک مخلوط‌کن رنگ بدهند و لکه‌هایی روی آن ایجاد کنند. یادتان باشد که همیشه بعد از استفاده، سریعاً پارچ را با آب داغ بشویید.

پارچ‌های شیشه‌ای مخلوط‌کن، مقاوم‌تر هستند و رنگ یا بوی مواد خوراکی و سبزیجات را به خود نمی‌گیرند؛ این موضوع باعث بهداشتی‌تر بودن هم می‌شود. اکثر مخلوط‌کن‌هایی که دارای این نوع پارچ هستند، قیمت ارزان‌تری نسبت به مخلوط‌کن‌های پلاستیکی‌ دارند.

مخلوط‌‌کن‌هایی که پارچ استیل ضد زنگ دارند، کمتر استفاده می‌شوند. این پارچ‌ها بسیار مقاوم‌ هستند و مواد را به مدت طولانی‌تری خنک نگه می‌دارند؛ اما عیبشان این است که محتویات درون مخلوط‌کن را نمی‌توانید ببینید، مگر اینکه در آن را بردارید.

سایز پارچ

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید انواع مخلوط کن، سایز پارچ‌ است. بنا به نیاز خود می‌توانید پارچ‌های 600 میلی‌لیتری (در مخلوط‌کن‌های تک‌نفره) یا پارچ‌های 2 لیتری (در مخلوط‌کن‌های پیشرفته) را انتخاب کنید. البته یادتان باشد که پارچ‌های بزرگ‌تر، سنگین‌تر هستند.

 

قدرت موتور

هر چه اندازه موتور مخلوط‌کن بزرگ‌تر باشد، قدرت مخلوط‌کن هم بیشتر می‌شود و سبزیجات سفت و یخ را راحت‌تر خرد می‌کند. مخلوط‌کن‌های عادی معمولاً بین 300 تا 600 وات قدرت دارند؛ اما قدرت مخلوط‌کن‌های پیشرفته تا 1300 وات هم می‌رسد؛ پس یادتان باشد که پیش از خرید انواع مخلوط کن، حتماً قدرت موتور آن را چک کنید. به طور کلی، قدرت موتور مخلوط‌کن به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. موتورهای زیر 500 وات: این موتورها معمولاً برای خرد و مخلوط کردن غذاهای نرم کاربرد دارند و نمی‌توانید در غذاهای سفت از آن‌ها استفاده کنید.
  2. موتورهای 500 تا 600 وات: اگر عادت دارید که با استفاده از مخلوط‌کن، هر روز صبح، شیرموز یا اسموتی‌‌های میوه‌ای تهیه کنید، این قدرت موتور مناسب شما خواهد بود.
  3. موتورهای بالای 700 وات: اگر می‌خواهید مواد‌ سفتی مانند قهوه کاملاً خرد شوند، از مخلوط‌کن‌های قدرتمند استفاده کنید. مخلوط‌کن‌های 1200 واتی در آبمیوه‌فروشی و کافی‌شاپ‌ها کاربرد دارند.

تعداد تیغه‌ها و سرعت مخلوط‌کن

طبیعی است که میان قدرت خرد و مخلوط‌ کردن مواد با تعداد تیغه‌ها، رابطه مستقیمی وجود داشته باشد؛ اما تیز بودن تیغه‌ها، آنچنان که فکر می‌کنید اهمیت ندارد. مقاومت تیغه‌ها و قدرت آن‌ها در خرد کردن مواد، بسیار مهم‌تر است. هیچ‌کس دوست ندارد مخلوط‌کنی بخرد که بعد از گذشت چند ماه، کارایی خود را از دست می‌‌دهد.

 

تعمیر و نگهداری

مخلوط‌کن‌هایی که تیغه‌های آن‌ها قابلیت جدا شدن دارند، راحت‌تر شسته می‌شوند و به‌راحتی می‌توان تیغه‌ها را در ماشین ظرف‌شویی قرار داد. اگر تیغه‌ها جدا نمی‌شوند یا نمی‌توانید پارچ را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید، پارچ مخلوط‌کن را تا نیمه پر از آب کنید و یک قطره از مایع ظرف‌شویی را درون آب بریزید. سپس مخلوط‌کن را با سرعت کم روشن کنید و در انتها، پارچ را بشویید.

 

دکمه‌های مخلوط‌کن

دکمه‌های انواع مخلوط کن به طور کلی به دو دسته فشاری و لمسی تقسیم می‌شوند. شاید نیاز باشد که دکمه‌های لمسی را چند بار لمس کنید تا کار کند؛ اما تمیز کردن آن‌ها راحت است. در مقابل، کار با دکمه‌های فشاری راحت‌تر است؛ ولی ممکن است تکه‌های مواد غذایی در بین آن‌ها گیر کند و تمیز کردن آن‌ها سخت باشد.

دقت کنید که مخلوط‌کن مورد نظرتان، دارای دکمه‌هایی برای کاهش و افزایش سرعت باشد تا فشار زیادی به موتور وارد نشود. همچنین مخلوط‌کن‌هایی که دکمه پالس دارند، کمک زیادی در خرد کردن مواد غذایی اندک می‌کنند و می‌توانید با هر بار فشار دادن و رها کردن آن، جریان برق را به مخلوط‌کن بفرستید.

اگر در انتهای کار، قصد دارید موادی را اضافه کنید که خیلی خرد نشوند و به اصطلاح، زیر دندان بیایند، می‌توانید از سرعت کم استفاده کنید. البته یادتان باشد که در هنگام اضافه کردن مواد مایع، ممکن است مخلوط به بیرون پاشیده شود.

 

بهترین مارک مخلوط‌کن

این روزها انواع مخلوط کن با قیمت‌هایی متفاوت در بازار موجود هستند. حال که ویژگی‌های انواع مخلوط کن را شناختید، بد نیست نگاهی به بهترین مارک‌های مخلوط‌کن‌های ایرانی و خارجی بیندازیم.

به طور کلی، مخلوط‌کن‌های کنوود، بوش، پاناسونیک و فیلیپس، قدرت بسیار بالایی دارند. البته این بدان معنا نیست که تمامی مدل‌‌های این مارک‌ها بی‌عیب و نقص‌ هستند. پیش از خرید هر مدل مخلوط‌کنی، باید به قدرت موتور، سایز پارچ و دیگر موارد گفته‌شده توجه کنید.

اگر میان انتخاب در بین انواع مخلوط کن گیج شده‌اید، یادتان باشد که هیچ خوب و بدی وجود ندارد و نیاز شما، مناسب‌ترین مخلوط کن را تعیین می‌کند. برای مثال، اگر فقط می‌خواهید اسموتی‌های خنکی با یخ درست کنید، نیازی به دستگاه 1200واتی ندارید و مخلوط‌کن دارای قدرت 500 وات هم کار شما را راه می‌اندازد؛ اما روی‌هم‌رفته، مخلوط‌کن‌های قدرتمند چندکاره بسیاری از نیازهای شما را برآورده می‌کنند؛ از نیازهایی مانند درست کردن غذای بچه گرفته تا خرد کردن یخ.

 

سخن آخر

همان‌طور که دیدید، انواع مخلوط کن، کارکردهای گوناگونی دارند. پیش از خرید هر نوع مخلوط‌کن، ابتدا به تمامی جنبه‌های آن دقت کنید و مطمئن شوید که قدرت مخلوط‌کن، متناسب با نیاز شماست. قدرت تیغه‌ها، دکمه‌های مخلوط‌کن، سایز و جنس پارچ از دیگر عوامل مهم در انتخاب مخلوط‌کن هستند. از نظر شما بهترین مخلو‌ط‌کن موجود در بازار کدام است؟ کدام‌یک از مدل‌های مخلوط‌کن نیاز شما را بیشتر برطرف می‌کند؟

برچسب‌ها