نکته‌های نگهداری شمع

نکته‌های نگهداری شمع

شاید برایتان جالب باشد که بدانید روشی تخصصی برای نگهداری شمع‌ها وجود دارد. 

احتمالا شما هم مانند خیلی از افراد دیگر نسبت به نگهداری و استفاده از شمع‌های خود بی‌توجه هستید. اما آیا تا حالا به حلقه‌های عمیق دور فیتیله شمع‌ها دقت کرده‌اید؟ آیا علت ایجاد این حلقه‌ها را می‌دانید؟ تا حالا شده که ناهموار بودن سطح شمع شما را آزار دهد؟ 

این مقاله به تمام نکات مربوط به نگهداری درست شمع می‌پردازد. با رعایت این نکات شما می‌توانید شمع‌های مورد علاقه خود را در طولانی مدت نگه دارید و ظاهر آن‌ها را بعد از چندبار استفاده حفظ کنید. همچنین امنیت استفاده از آن‌ها را بالا می‌برید تا از بروز حوادث پیشبینی نشده جلوگیری شود. 

پس با ما همراه باشید تا بتوانید مثل یک حرفه‌ای از شمع خود نگهداری کنید.

  1. از ایجاد حلقه‌های عمیق دور فیتیله جلوگیری کنید


زمانی که شمع را روشن می‌کنید، باید منتظر باشید تا موم در سرتاسر سطح آن آب شود. این موضوع تاثیر بسیار زیادی در ظاهر شمع و طول عمر آن دارد. این کار ممکن است که چند ساعت زمان ببرد، پس اگر فکر می‌کنید که زمان کافی برای انتظار ندارید، اصلا شمع را روشن نکنید. 

برای تشخیص زمان مناسب برای خاموش کردن شعله، در نظر داشته باشید که آب شدن هر ۲.۵ سانتی‌متر از قطر شمع، یک ساعت زمان می‌برد. برای مثال شمعی که ۵ سانتی‌متر قطر دارد باید به مدت دو ساعت بسوزد. 

با رعایت نکردن این نکته، به خصوص در دفعات اول استفاده از شمع، دور فیتیله حلقه‌های عمیقی ایجاد شده که باعث ناهوار شدن سطح موم می‌شود. 

توجه داشته باشید، به ازای هر دفعه‌ای که شمع را زود خاموش کنید، یک قدم به فرآیند تونلی شدن آن نزدیک می‌شوید. در این فرآیند، فیتیله شمع با هر بار استفاده نادرست پایین‌تر می‌رود و یک حالت تونلی مانند در مرکز شمع به‌صورت عمودی ایجاد می‌شود. 

در آخر، ارتفاع این تونل به‌قدری زیاد می‌شود که نمی‌توان فیتیله شمع را روشن کرد. در این حالت، با وجود اینکه موم زیادی در کناره‌های شمع انباشته شده، شمع قابل استفاده نخواهد بود و باید دور انداخته شود.

گرچه رعایت این نکته به صبر زیادی نیاز دارد، اما اگر با هربار روشن کردن شمع منتظر بمانید که تمام موم سطح آن کاملا ذوب شود، سطح آن همیشه صاف باقی می­ماند.

با این روش طول عمر شمع شما افزایش پیدا می­کند و شما می­توانید بدون آسیب رساندن به ظاهر آن، از آخرین ذرات موم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چیزهایی که هنوز درباره خرید آینه و شمعدان عروس نمی‌دانید

 

  1. فیتیله شمع را اصلاح کنید

بعد از هربار استفاده، لازم است که فیتیله شمع به اندازه مناسب کوتاه شود. پس همیشه قبل از روشن کردن شمع، بررسی کنید که آیا فیتیله آن اندازه مناسبی دارد یا نه.  

ابزارهای مخصوصی برای اصلاح فیتیله شمع وجود دارد، اما شما می‌توانید با استفاده از یک قیچی یا حتی ناخنگیر هم این کار را انجام دهید. پس مهم نیست با چه ابزاری ولی حتما قبل از روشن کردن، فیتیله شمع خود را اصلاح کنید! 

اما چرا این کار ضروری است؟ 

اگر دقت کرده باشید، در بعضی اوقات شمع هنگام سوختن دوده‌های سیاهی تولید می‌کند که بسیار آزار دهنده هستند. این دوده‌ها در اثر بلند بودن فیتیله ایجاد می‌شوند که اگر آن را به اندازه مناسب کوتاه کنید، نه تنها هیچ دوده‌ای ایجاد نمی‌شود، بلکه اندازه شعله قابل کنترل خواهد شد. 

علاوه بر آن، فیتیله بعد از سوختن به‌مدت طولانی شکل قارچی به خود می‌گیرد که در ظاهر شعله تاثیر می‌گذارد. بعد از اصلاح فیتیله شمع، خواهید دید که شعله آن چقدر درخشان و منظم می‌شود.

  1. شمع را بیشتر از 4 ساعت روشن نگه ندارید



یک قانون نانوشته درمورد شمع‌ها وجود دارد، آن هم این است که نباید به مدت ۴ ساعت متوالی یا بیشتر روشن باقی بمانند. 

بعد از گذشت این مدت زمان، اندازه شعله شمع بزرگ می‌شود و دوده‌های سیاه تولید می‌کند که باعث آلودگی فضای اطراف آن می‌شود. علاوه بر آن، فیتیله ثبات خود را از دست می‌دهد و بر کیفیت شعله تاثیر می‌گذارد. 

برای جلوگیری از این مسئله، مدت زمان تعیین شده برای روشن ماندن شمع را بر روی بسته‌بندی آن بررسی کنید. 

به‌طور کلی شمع‌ها را بیشتر از ۴ ساعت روشن نگه ندارید و اگر بعد از ۴ ساعت می‌خواهید دوباره از آن‌ها استفاده کنید، دو ساعت منتظر بمانید تا شمع کاملا خنک شود.

  1. شمع را در فضای مناسب نگه دارید



اگر به مدت طولانی از شمع خود استفاده نمی‌کنید، آن را در فضایی تاریک، خنک و خشک قرار دهید. در صورتی که شمع شما ظرفی است و درپوش دارد، حتما  آن را محکم ببندید، و اگر هم ظرف ندارد آن را در یک محفظه بسته قرار دهید تا از هرگونه خاک و ذرات کوچک هوا به‌دور باشد. 

در نظر داشته باشید که دمای بسیار بالا باعث ذوب شدن شمع می‌شود و دمای بسیار پایین در ظاهر آن ترک ایجاد کرده و در مواقعی هم اجزای شمع را از هم جدا می‌کند. پس شمع را در دمای اتاق قرار دهید تا به آن آسیبی وارد نشود. 

به خاطر داشته باشید که اگر شمعی به مدت طولانی در دمای پایین قرار داشت، بلافاصله آن را روشن نکنید. به مدت ۲ ساعت آن را در فضای اتاق قرار دهید تا هم دمای آن شود سپس از آن استفاد کنید. 

در صورتی که برای مدتی شمع را کنار گذاشته‌اید و بر روی آن گردو غبار نشسته است، می‌توانید آن را با آب و صابون بشویید تا تمام آلودگی‌هایش برطرف شود. 

بسته‌بندی مناسب برای دوام شمع‌های شما بسیار موثر است. به‌خصوص در نگهداری شمع عطری می‌توانید با رعایت این نکته، عطر آن را تا مدت زمان زیادی حفظ کنید. 

گرچه ماندگاری این شمع‌ها ۶ تا ۱۲ ماه درنظر گرفته شده است اما بهتر است که بعد از خرید آن‌ها را به‌طور مداوم استفاده کنید. زیرا ممکن است با کنار گذاشتن‌شان عطر و ظاهر اولیه خود را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید: انواع شمع برای دکوراسیون



  1. ترفندی برای افزایش طول عمر شمع

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش طول عمر شمع این است که چند ساعت قبل از استفاده آن را در یخچال قرار دهید. 

این ترفند باعث می‌شود که شمع هنگام سوختن اشک کمتری تولید کند که از نظر اقتصادی برای شما به‌صرفه خواهد بود. چراکه اشک کمتر شمع به‌معنای دیرتر آب شدن و ماندگاری طولانی‌تر آن است. 

توجه داشته باشید که شمع نباید در طولانی مدت در دمای بسیار پایین قرار بگیرد و نگهداری آن در یخچال فقط برای چند ساعت کفایت می‌کند. اگر مدت زمان نگهداری شمع در دمای پایین زیاد باشد، باید به شرایطی که در نکته قبلی توضیح دادیم توجه کنید.

جمع بندی

شمع‌ها از زمان قدیم با کاربردهای متفاوت در زندگی انسان‌ها حضور داشتند، با این حال افراد کمی درمورد نگهداری صحیح این وسایل اطلاعات دارند. 

در این مقاله چند مورد از کلیدی‌ترین نکات نگهداری از شمع را بیان کردیم. شما با رعایت این نکات می‌توانید ظاهر شمع‌های خود را بعد از چند بار استفاده، مثل روز اول حفظ کنید. 

علاوه برآن، مانع آسیب دیدگی به اجزای آن‌ها می‌شوید و درآخر با استفاده از ترفند گفته شده برای افزایش طول عمر شمع، در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کنید.