انواع کارد و چاقو و کاربردهای آنها در آشپزخانه (انواع چاقو- انواع کارد- کاربرد چاقو و کارد)

انواع کارد و چاقو و کاربردهای آنها در آشپزخانه (انواع چاقو- انواع کارد- کاربرد چاقو و کارد)

چاقو یکی از اصلی‌ترین ابزار برای برش و قطعه‌قطعه کردن انواع مواد غذایی است و قطعا نمی‌توان آشپزی را بدون این وسیله مهم و بسیار کاربردی انجام داد. در این مطلب می‌خواهیم برایتان از انواع کارد و چاقو و همچنین کاربردهای آن‌ها بگوییم.

 

با چاقو های مخصوص آشپزی؛ سرعت، لذت و کیفیت در آشپزی را تجربه می‌کنید.

همانطور که می‌دانید، به‌عنوان یک آشپز خانگی، کارهای مهمی را با کمک یک چاقوی تیز انجام می‌دهیم. اما مطمئنا شما هم با من هم‌عقیده هستید که درصورت داشتن یک چاقوی مخصوص آشپزی که به‌طور خاص و ویژه برای یک کار مشخص طراحی و ساخته شده باشد، سرعت، سهولت و دقت بیشتری را در پخت‌وپز تجربه خواهیم کرد.

 

درواقع یک چاقوی مناسب، باعث می‌شود بتوانید روی کار خود تمرکز کنید، مواد غذایی را همانطور که دوست دارید برش بزنید و سرعت و آسانی در آشپزی را به‌بهترین شکل ممکن، تجربه کنید. اما تمام این‌ها نیازمند داشتن مجموعه‌ای از چاقو و کاردهای مخصوص آشپزی است. وسایلی که هرکدام برای استفاده در آشپزخانه طراحی و تولید شده است.

انواع کارد و چاقوی آشپزی

احتمالا بیش از ده‌ها چاقوی مخصوص آشپزی وجود دارد. ابزاری که هرکدام مخصوص یک کار طراحی شده است. از این رو برآن شدیم تا شما را با معروف‌ترین انواع چاقو و کاردهای مخصوص آشپزی آشنا کنیم. همچنین از کارایی هرکدام بگوییم.

 

1) چاقوی سرآشپز (Chef’s Knife The)

چاقوی سرآشپز که البته به چاقوی آشپزی هم شهرت دارد، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع این وسیله کاربردی است. از این چاقو می‌توان تقریبا برای هر کاری از بریدن مرغ گرفته تا خردکردن هویج استفاده کرد. به‌همین دلیل است که این کالای مورد نیاز، در هر مجموعه‌ای از چاقوهای آشپزخانه  وجود دارد.

 

در واقع اندازه‌های مختلف این چاقو از 15 تا 30 سانتی‌متر در بازار وجود دارد و از آن به‌عنوان کارد همه‌کاره یاد می‌شود. البته اغلب آشپزها و خانم‌های خانه‌دار از بزرگ‌ترین آن استفاده می‌کنند تا به‌راحتی گوشت، سبزی و مواد غذایی سفت را خرد کنند.

چون به‌دلیل بزرگ بودن آن، احتیاجی به واردکردن فشار زیاد و صرف انرژی قابل توجه برای برش و خردکردن مواد غذایی نیست.

2) چاقوی سانتوکو (The Santoku knife)

چاقوی سانتوکو، یک نسخته ژاپنی از چاقوی آشپزی است. البته با این تفاوت که کمی کوتاه‌تر و نازک‌تر طراحی و ساخته شده است. درواقع معمولا برخی از آشپزها که تیغه سبک‌تر و البته کوچکتر را برای برش مواد غذایی ترجیح می‌دهند، از این محصول استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید در لغت سانتوکو به‌معنای «سه فضیلت»، است یعنی انجام سه‌ عمل خردکردن، برش‌دادن و ریزکردن مواد غذایی از بزرگ‌ترین ویژگی این محصول است. این کالا تقریبا توانایی هرکاری را دارد و به‌عنوان رقیب اصلی چاقوی همه‌کاره سرآشپز شناخته می‌شود.

نوع طراحی تیغه آن که صاف و یک‌دست است، باعث شده تا هنگام کارکردن روی تخته تکان نخورد. این خصوصیت باعث می‌شود هنگام ریز خردکردن سبزی و گیاهان دچار مشکل شوید. اما اگر بخواهید آن‌ها را به‌صورت رشته‌های باریک برش بزنید، چاقوی سانتوکو بسیار مناسب خواهد بود.

بد نیست بدانید که سانتوکو را گاهی اوقات با لبه‌ توخالی و با شیارهایی در این قسمت می‌سازند. برآمدگی‌هایی که در کنار تیغه وجود دارد کمک می‌کند تا گوشت، ماهی و سایر مواد غذایی نرم و سفت بدون این‌ که به چاقو بچسبد یا اصطکاکی ایجاد کند، به‌راحتی و با سرعت زیاد برش بخورد.

3) چاقوی  مخصوص جداسازی استخوان (Boning knife The)

چاقوی مخصوص جداسازی استخوان از گوشت، یکی دیگر از ابزارهایی است که وجود آن در آشپزخانه خالی از لطف نیست. با کمک این وسیله می‌توان به‌راحتی گوشت را از استخوان جدا کرد و فیله یکدستی را برای طبخ انواع غذاهای گوشتی به‌دست آورد.

این محصول در اندازه کوچکتر هم تولید می‌شود و بیشتر مناسب پوست‌کندن و برش‌های تزئینی سبزی‌ها است. چاقوی مخصوص جداسازی استخوان در اندازه‌های 7.5 تا 23 سانتی‌متری تولید می‌شود. البته عرض تیغه‌ها باتوجه به اندازه طول آن متفاوت است. معمولا تیغه این نوع چاقو را فلکسی، نیمه فلکسی و حتی سفت می‌سازند. درواقع تیزی و سفتی تیغه باعث می‌شود تا هنگام برش مجبور به اعمال دقت بیشتری باشیم. از این رو یکی از محبوب‌ها در بین کارد های آشپزی است.

4) چاقوی نان (The Bread Knife)

و اما چاقوی نان را می‌توان در هر مجموعه‌ای از چاقوهای آشپزخانه مشاهده کرد. از این محصول به‌صورت ویژه برای برش‌دادن انواع نان و کیک استفاده می‌شود. حتی در برخی از موارد این چاقو برای برش گوشت، مرغ و غذاهای دریایی به‌کار برده می‌شود. طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که به شما این امکان را می‌دهد تا نان‌ها را بدون واردکردن کوچک‌ترین فشار به‌راحتی خرد کنید.

بد نیست بدانید که این چاقو در اندازه‌های مختلف و معمولا بین 18 تا 26 سانتی‌متر ساخته می‌شود. ضمن این‌ که تیغه آن شکم ندارد، همیشه باریک و راست بوده و دندان‌های بزرگ روی آن وجود دارد.

5) ساطور (The Cleaver Knife)

همه به‌خوبی با ساطور آشنا هستیم. این چاقوی بزرگ و بسیار تیز، درواقع بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین چاقویی است که می‌توان در مجموعه آشپزخانه مشاهده کرد. یک تیغه بسیار تیز و البته ضخیم و محکم که دارای شکم‌های کم‌وزیاد است. درواقع این طراحی به‌ آشپز این امکان را می‌دهد تا استخوان‌ها، گوشت، کدوحلوایی و مواد غذایی بسیار سخت را به‌راحتی خرد کند.

همچنین استحکام و بزرگی تیغه ساطور برای کوبیدن و واردکردن ضربات متعدد روی گوشت، مرغ و ماهی و همچنین له و خردکردن سیر بسیار ایده‌آل است.

6) چاقوی سبزیجات (The Paring Knife)

اگر عاشق تزئین‌کردن غذا و نوشیدنی‌های خود هستید، داشتن چاقوی سبزیجات ضروری است. درواقع این وسیله دارای یک تیغه نازک و تقریبا 5 سانتی‌متری است که با اشاره نوک آن به مواد غذایی، کار برش انجام می‌شود. از این ابزار می‌توان برای برش و لایه‌برداری میوه و سبزی‌ها و همچنین پوست‌کندن آن‌ها استفاده کرد. ضمن این که با کمک آن قادر خواهید بود تا لکه‌های اضافی روی پوست میوه‌ها و سبزی‌ها را هم با دقت زیادی جدا کنید.

متداول‌ترین مدل چاقو های سبزیجات به‌ نام‌های «نوک نیزه‌ای»، «پای گوسفند» و «منقار پرنده»، نامگذاری شده‌ است.

7) چاقوی استیک (The Steak Knife)

چاقوی استیک نوع دیگری از چاقوی آشپزخانه است که در اندازه‌های کوچک و برای برش و قطعه‌قطعه کردن غذاهای پخته استفاده می‌شود. درواقع این محصول برای استیک، مرغ و ماهی بسیار عالی و ایده‌آل است.

جالب است بدانید که این مدل کالا در دو نوع دندانه‌دار و بدون دندانه تولید می‌شود و هرکدام نسبت به‌ دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد.

به‌عنوان مثال در مدل دندانه‌دار، دیرتر شاهد کُند شدن چاقو خواهیم بود و تا مدت‌زمان طولانی نیازی به تیزکردن آن نیست. ولی در صورت کُند شدن، به‌سختی می‌توان آن را تیز کرد. دلیل آن هم وجود دندانه‌ها است که اگر بدون دقت لازم انجام شود، باعث ازبین رفتن آن‌ها خواهیم شد. در مدل بدون دندانه سریع‌تر شاهد کُند شدن چاقو هستیم، درعوض به‌راحتی قابل تیزشدن است.

8) چاقوی فیله (The Fillet Knife)

چاقوی فیله، شباهت زیادی به چاقوی مخصوص جداسازی استخوان دارد. اما تفاوت‌های ظریف بین آن‌ها قابل چشم‌پوشی نیست.

از آن‌جا که چاقوی مخصوص استخوان به‌منظور جداسازی گوشت از استخوان طراحی شده است، ضخیم‌تر بوده و استحکام و نیروی مقاومت بهتری دارد. اما چاقوی فیله برای برش‌های نازک روی گوشت نرم ماهی طراحی و ساخته شده است. بنابراین به‌طور معمول باریک‌تر، بلندتر و با انعطاف‌پذیری بیشتری تولید می‌شود.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، تفاوت‌های بین این دو مدل بسیار کم است و در بیشتر موارد می‌توان این دو را جایگزین یکدیگر کرد.

تنها زمانی که بخواهید استخوان‌های مرغ را جدا کنید یا ساشیمی (نوعی ماهی که به‌صورت برش‌خورده، خام و با سس مخصوص میل می‌شود)، تهیه کنید، متوجه تفاوت‌های بین این دو چاقو خواهید شد، در غیر اینصورت، هر یک از این دو می‌تواند برای یک آشپزی معمولی در خانه کافی باشد.

9) چاقوی قصاب (Butcher’s Knife The)

جالب است بدانید که آشپزان حرفه‌ای چاقوی قصاب را پدر ساطور می‌نامند. وسیله‌ای که با تیغه‌ای ضخیم‌تر از ساطور طراحی و ساخته شده و مناسب خرد کردن و برش گوشت‌های بزرگ و سفت معرفی شده است. اما دقت و ظرافتی که ساطور در برش قطعات گوشت و مواد غذایی ارائه می‌دهد، در این مدل کم‌‌تر مشاهده می‌شود.

10) چاقوی پنیر (The cheese Knife)

یکی دیگر از ده‌ها مدل چاقو و کارد آشپزخانه، چاقوی مخصوص پنیر است. سوراخ‌هایی روی تیغه و بدنه آن طراحی شده که برای جلوگیری از چسبیدن پنیر هنگام برش است. همچنین از خرد شدن پنیر هم جلوگیری می‌کند. بیشتر مدل‌های این وسیله دارای نوکی گرد است که بتوان به‌راحتی تکه‌ای از پنیر را برداشت و روی نان مالید.

11) چاقوی سالمون (Salmon Knife)

اگر اهل غذاهای دریایی به‌ویژه سوشی هستید، حتما می‌دانید که تهیه این خوراک خوشمزه نیازمند یک چاقوی فوق‌العاده برای برش ماهی است. این کارد آشپزی معمولا به‌‌صورت بلند با تیغه‌ای نازک طراحی شده تا بتوان به‌راحتی پوست ماهی را جدا کرد. همچنین برای فیله‌کردن گوشت ماهی هم کاربرد دارد. از این رو این وسیله بیشتر توسط کسانی که سوشی و سایر غذاهای دریایی را طبخ می‌کنند، استفاده می‌شود.

12) چاقو گوجه (Tomato Knife)

و اما چاقوی گوجه، یکی دیگر از مدل‌هایی است که به‌خاطر طراحی خاص خود، علاوه بر کارایی ارزشمند آن بیشتر به‌دلیل ظاهر جذابش محبوب است. درواقع برای جلوگیری از له‌شدن گوجه‌ها زمانی که می‌خواهیم آن‌ها را برش بزنیم، از این وسیله استفاده می‌شود. قسمت جالب چاقو، نوک آن است که به‌شکل دو چنگک طراحی شده است.

هدف از ایجاد این دو چنگک در قسمت نوک این کالا، انتقال راحت و سریع گوجه‌های برش‌خورده داخل ظرف سرو است. با این کار، دیگر نگران له یا صدمه‌دیدن گوجه‌ها نخواهید بود. البته برای برش و قطعه‌قطعه‌ کردن انواع مرکبات هم از این ابزار استفاده می‌شود.

13) چاقو خرد کن (Mincing Knife)

یکی دیگر از چاقو هایی که ظاهری زیبا و جذاب دارد، چاقو خرد کن است. در واقع این وسیله به‌صورت یک وسیله منحنی‌شکل با تیغه‌ای بسیار تیز و دسته‌ای سوار بر تیغه، طراحی شده است. فیزیک این کارد آشپزخانه به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توان آن را روی تخته و مواد غذایی (گوشت و سبزی‌ها)، به طرفین (عقب و جلو)، حرکت داد و آن‌ها را بسیار ریز خرد یا خلال کرد.

ضمن این که با کمک این محصول می‌توانید به‌راحتی گیاهان تازه را به قطعات دلخواه و مناسب برش بزنید.

14) قیچی مخصوص آشپزخانه (Kitchen Shears)

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار آشپزخانه، قیچی مخصوص آشپزی است. عضوی جدانشدنی از یک مجموعه چاقو و کارد آشپزخانه که بسیار هم کاربردی و مفید است. از این وسیله برای برش، قطعه‌قطعه‌کردن و خردکردن گوشت، ماهی، سبزی و حتی میوه‌ها استفاده می‌شود. در برخی موارد هم می‌توان برای تهیه سالاد سبزی‌ هم از آن بهره برد.

15) چاقو تیزکن

و اما یکی از اصلی‌ترین و درواقع ضروری‌ترین وسیله‌‌ای که باید در یک مجموعه چاقو و کارد آشپزخانه وجود داشته باشد، یک چاقو تیزکن است. کالایی بسیار کاربردی که درست هنگام کُند شدن چاقو هایمان متوجه لزوم حضورش می‌شویم.

با کمک این ابزار به‌راحتی می‌توان چاقو و قیچی را تیز کرد. شکل آن به‌‌صورت میله‌ای استوانه‌ای بلند با قطر حدود یک سانتی‌متر است. روی سطح آن شیارها و فرورفتگی‌های متعدد به‌صورت منظم ایجاد شده تا با مالش لبه چاقو روی سطح آن، بر اثر اصطکاک ایجاد شده بین آن‌ها لبه چاقو تیز شود.

و اما کلام آخر...

در این مطلب از چاقو و کارد آشپزخانه، انواع و کارایی هرکدام صحبت کردیم. البته تنوع زیادی از این وسیله بسیار مهم و کاربردی وجود دارد که ما تنها به معرفی برخی از مشهورترین و کاربردی‌ترین آن‌ها پرداختیم. امید است بتوانیم راهنمای مفیدی در انتخاب و خرید کارد آشپزخانه باشیم.

 

برچسب‌ها