10 مورد استفاده از مایکروویو که تا به حال نمی‌دانستید

10 مورد استفاده از مایکروویو که تا به حال نمی‌دانستید

این روزها در بیشتر آشپزخانه‌ها وسایل برقی جدید که مجهز به فناوری و امکانات مدرن هستند، جای خود را پیدا کرده‌اند. مایکروویو یکی از این لوازم کاربردی است که خیلی‌ها آن را برای طبخ غذا یا گرم‌کردن مواد یخ‌زده مورد استفاده قرار می‌دهند. اما آیا به راستی کاربرد این دستگاه همین است؟ در این مطلب همراهمان باشید. می‌خواهیم برایتان از موارد استفاده از مایکروویو بگوییم که احتمالاً تا به حال نمی‌دانستید.

مایکروویو؛ فقط برای گرم‌کردن و طبخ غذا نیست



شما هم بر این تصور هستید که موارد استفاده از مایکروویو، پخت انواع غذا، گرم‌کردن و یخ‌زدایی مواد غذایی است؟ اگر این‌چنین است، بد نیست بدانید، کاملاً در اشتباه هستید. چرا که کارهای مختلفی می‌توان به ­کمک این وسیله برقی کوچک، اما کاربردی انجام داد. مطمئن باشید اگر از آن‌ها مطلع شوید، شما هم مثل من متعجب خواهید شد. در ادامه از استفاده‌های مختلف و جالب این محصول می‌گوییم.

  1. از مایکروویو برای ضد عفونی‌کردن وسایل آشپزی استفاده کنید

یکی از بهترین موارد استفاده از مایکروویو، استفاده از آن برای ضدعفونی کردن و از بین‌بردن بوی بد برخی از وسایل آشپزخانه است: مانند اسکاچ و تخته‌گوشت یا تخته‌ خردکن سبزی.

  • ضدعفونی کردن اسکاچ: یکی از جالب‌ترین استفاده‌هایی که می‌توان از مایکروویو کرد، ضد عفونی و رفع بوی بد برخی از وسایل آشپزخانه است. به­ عنوان مثال اگر اسکاچی که با آن ظروفتان را می‌شویید، بوی بدی گرفته یا حس می‌کنید نیاز به ضد عفونی‌کردن دارد، کافی است، آن را داخل مایکروویو قرار دهید. البته قبل از آن باید مقداری آب و آب‌لیمو (در صورت تمایل سرکه)، روی اسکاچ بریزید. سپس آن را به مدت‌زمان 60 ثانیه داخل مایکروویو قراردهید. دستگاه عملیات ضدعفونی‌کردن اسکاچ را به­ خوبی انجام می‌دهد. فقط حتماً حواستان باشد، هنگام خارج‌کردن اسکاچ، حتماً از دستکش استفاده کنید. چون بسیار داغ است و احتمال سوختگی دستان شما وجود دارد.
  • ضدعفونی‌کردن تخته‌گوشت: همانطور که می‌دانید، پس از مدتی استفاده از تخته‌گوشت یا تخته‌ای که با آن سبزی‌ها را خرد می‌کنیم، به‌ویژه اگر رنگ آن روشن باشد، تیرگی‌هایی از مواد اضافی و باقی‌مانده را روی سطح آن دیده می­شود. در این صورت بهتر است تخته را ضدعفونی کنیم. برای این کار مایکروویو بهترین گزینه خواهد بود. کافی است روی تخته‌ کمی آب‌لیمو یا سرکه بریزیم و آن را داخل مایکروویو به مدت 60 ثانیه قرار دهیم.
  1. با استفاده از مایکروویو، برخی از مواد خوراکی را نرم کنید

برخی از مواد غذایی به­ دلیل قرارگیری در دمای پایین مانند یخچال، سفت می‌شوند و حالت نرمی خود را از دست می‌دهند. متاسفانه این مسئله باعث مشکلاتی هنگام استفاده از آن‌ها می‌شود. که می‌توان با مایکروویو آن را حل کرد.

  • نرم‌کردن عسل: عسل یکی از موادی است که در بیشتر خانه‌های ما ایرانیان مصرف می‌شود. اگر مدت طولانی این ماده خوراکی و ارزشمند را داخل یخچال نگهداری کنیم، سفت و استفاده از آن سخت می‌شود. بهترین راهکار برای حل این مشکل، قراردادن آن داخل مایکروویو است. با کمک حرارتی که این دستگاه به عسل منتقل می‌کند، به­ خوبی نرم شده و قابل استفاده خواهد بود. مدت‌زمانی که لازم است این خوراکی لذیذ را داخل دستگاه بگذارید، بین30 تا 60 ثانیه خواهد بود.
  • نرم‌کردن شکر: برای نرم‌کردن شکر هم می‌توانید به سراغ مایکروویو بروید. این دستگاه به‌خوبی می‌تواند با تابش حرارت مناسب، آن را نرم و قابل استفاده کند. فقط کافی است، شکر را داخل یک ظرف مخصوص مایکروویو بریزد. مقداری آب به آن اضافه کرده و اجازه دهید به مدت 20 ثانیه حرارت ببیند.
  1. سیب‌زمینی را داخل مایکروویو بدون آب بپزید

همانطور که می‌دانید، کارکرد مایکروویو به‌گونه‌ای است که با حرارت دادن آب داخل مواد غذایی یا آبی که مواد را داخل آن قرارداده‌اند، به طبخ آن‌ها کمک می‌کند. اما شاید دلتان سیب‌زمینی پخته‌شده بخواهد که بدون آب آماده شود. در این صورت کافی است چند سیب‌زمینی را بردارید. روی آن‌‌ها را با چاقو سوراخ کنید و اجازه دهید 120 ثانیه داخل مایکروویو بماند.

اگر سیب‌زمینی‌ها در این مدت آن‌طور که دلتان می‌خواهد، نرم نشده‌بودند، آن‌ها را برگردانید و دوباره 120 تا 180 ثانیه داخل دستگاه قراردهید. حتی با این روش می‌توانید پوره سیب‌زمینی درست کنید. فقط شیر یا آب را از قبل حرارت دهید، سپس با سیب‌زمینی حرارت‌دیده، مخلوط کنید.

  1. با مایکرویوو محصولات آرایشی بهداشتی را گرم کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که لوازم آرایشی خود را داخل یخچال قرار می‌دهید، حتما بارها با مشکل گرم‌کردن آن‌ها بلافاصله پس از خروج از یخچال مواجه شده‌اید. خصوصاً وقتی که زمان زیادی برای صبر کردن ندارید. این‌بار هم مایکروویو به کمکتان خواهد آمد. کافی است لوازم آرایشی مورد نظر را داخل دستگاه قراردهید تا با حرارت به ­راحتی و در سریع­ترین زمان ممکن گرم شود.

فقط حتماً حواستان باشد، قبل از مصرف، کمی از ماده آرایشی را به قسمتی از پوست دست خود بمالید تا از دمای مناسب آن مطمئن شوید. ممکن است، بدون درنظر گرفتن این موضوع، پوستتان را بسوزانید.

  1. به کمک مایکروویو، سبزی‌ها را با سرعت بیشتری کباب کنید



ممکن است برایتان جالب باشد، اگر بدانید که می‌توان با کمک مایکروویو، با سرعت بیشتری گوجه، پیاز، فلفل‌ یا به طور کلی سبزی‌ها را کباب کنید. در واقع برای این کار باید آن‌ها را جداگانه داخل مایکروویو حرارت دهید. پس از آن نوبت کباب‌‌کردن می‌رسد.

آن‌ها را روی آتش بگیرید و کباب کنید. مطمئن باشید متوجه سرعت بالای کباب‌شدن سبزی‌هایتان خواهیدشد.

  1. مواد غذایی مانند آجیل و نان با حرارت مایکروویو برشته کنید

جالب است بدانید، مایکروویو علاوه بر گرم‌کردن و پخت مواد غذایی، ضدعفونی‌کردن وسایل آشپزخانه و برطرف‌کردن بوی بد آن‌ها برای برشته‌کردن برخی از مواد غذایی هم بسیار مناسب است.

  • برشته‌کردن آجیل: یکی دیگر از موارد استفاده از مایکروویو، برشته‌کردن مواد غذایی به‌ویژه انواع آجیل است. به‌ویژه در زمانی که به دلایل مختلف نسبت به سلامت آن‌ها دچار تردید هستید، بهترین کار حرارت‌دادن و برشته کردن آن‌ها است. در این صورت می‌توانید با قراردادن آجیل داخل ظروف مخصوص مایکروویو آن‌ها را حرارت داده و برشته کنید. فقط فراموش نکنید که برای نتیجه بهتر باید خوراکی‌ها را با فاصله از هم داخل دستگاه بگذارید تا به یکدیگر نچسبند. مدت‌زمان 120 تا 180 ثانیه کافی است.
  • برشته‌کردن نان: برخی از ما دوست‌ داریم نانی که می‌خوریم کاملاً برشته و ترد باشد. اما نتوانستیم نان محبوبمان را از نانوایی تهیه کنیم. در این‌گونه موارد، باز هم مایکروویو است که می‌تواند راهگشا باشد. کافی است، مقداری نان را با فاصله داخل سینی یا ظرف مخصوص بگذاریم و آن را داخل دستگاه قرار دهیم. حدود 120 ثانیه برای برشته‌شدن نان زمان لازم است.
  1. سبزیجات را بدون آب، در مایکروویو بپزید

مدت‌هاست که پزشکان تغذیه و سلامتی طبخ انواع سبزی و مواد غذایی در آب را مناسب نمی‌دانند. آن‌ها معتقدند که ارزش غذایی آن‌ها هنگام پخته‌شدن در آب به میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابد. از این‌رو طبخ به صورت گریل، بخارپز و روش‌های دیگر را توصیه می‌کنند.

حال یکی دیگر از موارد استفاده از مایکروویو امکان پخت انواع سبزی بدون استفاده از آب است. روش کار به این‌صورت است که ابتدا سبزی‌ها را لایه‌لایه کنید. سپس آن‌ها را روی یک ظرف مسطح قرار دهید. با پلاستیک یا کیسه‌فریزر روی آن‌ها را بپوشانید و اجازه دهید با حرارت بالا بپزند.

نکته مهمی که نباید از توجه به آن غفلت کنید، تفاوت پخت انواع سبزی در مایکروویو است. در واقع سبزی‌های ترد مانند قارچ و اسفناج زمان کمی برای طبخ لازم دارند. فقط بین 20 تا 40 ثانیه. این در حالی است که اگر هویج، شلغم و لبو را می‌پزید، باید حداقل 5 دقیقه به آن‌ها زمان دهید.

  1. سیر را هم با مایکروویو برشته‌ کنید

برای برشته‌کردن سیر آن هم روی اجاق گاز، مدت‌زمان زیادی لازم است حدود یک ساعت. درواقع ممکن است همین زمان زیاد ما را از انجام آن منصرف کند. این در حالی است که با زمانی بسیار کمتر نزدیک به ده دقیقه، با کمک مایکروویو سیرهای برشته‌شده زیادی تهیه کنید. کافی است آن‌ها را داخل ظرف مخصوص مایکروویو بریزید، کمی فلفل و مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید. مقدار کمی آب در کف ظرف بریزید و با پلاستیک روی آن را بپوشانید. اجازه دهید 10 دقیقه داخل دستگاه حرارت ببیند. پس از آن 5 دقیقه صبر کنید و سیرهای برشته‌شده را بردارید.

  1. به کمک مایکروویو میوه‌ها را برای آب‌گیری آماده کنید

معمولاً از آبمیوه‌گیری برای گرفتن آب میوه‌ها استفاده می‌شود. اما تصور کنید میوه‌ها را برای مدتی داخل یخچال نگهداری کرده‌اید و دمای آن‌ها زمانی که می‌خواهید آب آن‌ها را بگیرید، بسیار پایین است. به خاطر دمای پایین آب‌گیری میوه‌ها سخت‌تر شده و آب‌ کمتری را می‌توان به‌دست آورد.

اما بهترین راهکار برای پیشگیری از این اتفاق، قراردادن میوه‌ها خصوصاً پرتقال، لیموشیرین و لیموترش داخل مایکروویو است. اجازه دهید به مدت 20 تا 30 ثانیه با حرارت متوسط داخل دستگاه بمانند. سپس آن‌ها را خارج کرده و با خیالی آسوده آب‌گیری کنید. متوجه می‌شوید که حجم آب به نسبت زمانی‌ که دمای پایینی دارند، بیشتر است.

  1. برای آماده‌سازی خمیر از مایکروویو استفاده کنید



اگر اهل آشپزی حرفه‌ای به‌ویژه پخت انوان نان، شیرینی و کیک باشید، حتماً با مراحل تهیه و آماده‌سازی خمیر آشنا هستید. معمولاً برای آماده‌کردن خمیر حداقل زمانی بین 60 تا 120 دقیقه لازم است. البته اگر به روش سنتی اقدام‌کنید. اما مایکروویو باز هم زمان را برای داشتن آنچه که می‌خواهید، سریع می‌کند.

کافی است، خمیرتان را چه نان و چه پیتزا به جای آن‌که استراحت دهید، به مدت‌زمان 15 دقیقه داخل مایکروویو بگذارید. البته فراموش نکنید که آن را به یک کاسه گود و بزرگ منتقل کنید و روی ظرف را با کیسه فریزر بپوشانید.

برای طبخ بهتر نیاز است یک کاسه آب را همراه ظرف خمیر به دستگاه منتقل کنید. قدرت مایکروویو را در کمترین حالت یعنی 10 درصد تنظیم کرده و به آن برای طبخ زمان‌ بدهید. 180 ثانیه برای آماده‌سازی اولیه خمیر لازم است. پس از گذشت این مدت‌زمان، باید180 ثانیه دیگر هم به خمیر داخل دستگاه حرارت دهید.

پس از طی این مراحل اجازه دهید، خمیر بار دیگر به مدت‌زمان 360 ثانیه داخل مایکروویو حرارت ببیند. اکنون شاهد پف‌کردن و آماده‌شدن خمیر موردنظرتان خواهیدبود.

 

و اما کلام آخر...

علم و تکنولوژی اگر به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد، زندگی را در بسیاری مواقع برای ما انسان‌ها آسان می‌کند. در این مطلب 10 مورد استفاده از مایکروویو را که یکی از وسایل کاربردی آشپزخانه و از لوازم پیشرفته امروزی است، برایتان شرح دادیم. مواردی که احتمالا تا به حال نمی‌دانستید.