انواع تلویزیون‌های ال‌ای دی (LED)

انواع تلویزیون‌های ال‌ای دی (LED)

اولین جرقه تکنولوژی برای پخش همزمان صدا و تصویر در اواخر قرن نوزدهم توسط تعدادی فیزیکدان اروپایی، آمریکایی و ژاپنی اتفاق افتاد. تلویزیون‌ها در آن موقع به صورت مکانیکی کار می‌کردند، به طوری که برای نمایش تصویر از آن‌ها، یک دیسک همواره درحال چرخش بود. اولین تلویزیون‌ها همچنین حجم زیادی هم داشتند که با گذشت زمان و پیشرفت در تکنولوژی، حجم کمتری از آن‌ها ساخته شد. 

سیر تحولی تلویزیون‌ها به گونه‌ای بود که در ابتدا، تصاویر را با رنگ‌های سیاه و سفید نمایش می‌دادند و کیفیت چندان خوبی هم نداشتند؛ در صورتی که امروزه تصاویر را با کیفیت و تضاد رنگی بالایی ارائه می‌دهند. 

تنوع تلویزیون‌ها در بازار امروزی به قدری زیاد است که انتخاب را برای خریداران سخت‌تر از قبل می‌کند. برای هر نسل از تلویزیونHD، با قابلیت‌های جدید، نام‌های متفاوتی گذاشته شده که بسیار گیج کننده هستند. انواع مختلف تلویزیون شامل تلویزیون OLED، LCD LED و پلاسما هستند. 

البته انواع دیگری از تلویزیون هم وجود دارد که در گذشته بیشتر استفاده می‌شدند، ولی حالا به علت پیشرفت تکنولوژی و کیفیت بهتر تلویزیون‌ها دیگر تولید نمی‌شوند. احتمالاً در آینده‌ی نه چندان دوری، با پیشرفت هر چه بیشتر در صنعت تلوزیون، این دسته هم دچار تغییراتی بشوند و دوباره روانه بازار شوند.

تفاوت تلوزیون‌های ال ای دی (LED) و ال سی دی (LCD) در چیست؟


هر تلویزیون ال سی دی به منبعی نیاز دارد که پیکسل‌های موجود در آن را به تصویر بکشاند. تفاوت در این منبع باعث متفاوت شدن تلویزیون‌های ال‌ای دی شده است؛ به طوری که در آن‌ها به جای لامپ‌های کاتدی فلورسنت، از لامپ‌های ال‌ای دی استفاده شده است. 

این دو تلویزیون صفحه نمایش یکسانی دارند و تنها لامپ‌های ال‌ای دی هستند که آن‌ها را متمایز می‌کنند. بنابراین، تا حدودی می‌توان گفت که هر تلویزیون ال‌ای دی نوعی تلویزیون ال سی دی است؛ گرچه همه‌ی افراد این دو تلویزیون را دو چیز کاملا متفاوت در نظر می‌گیرند. 

تلویزیون‌های ال سی دی از نظر قیمت ارزان‌تر هستند. اما کیفیتی که ارائه می‌دهند با تلویزیون‌های ال‌ای دی قابل مقایسه نیست. یکی از دلایل ارزان‌تر شدن آن‌ها محبوب شدن تلویزیون‌های ال‌ای دی است. تلویزیون‌های ال‌ای دی علاوه بر این‌که کیفیت بالاتری دارند، با صفحه نمایش‌های بزرگتری هم تولید می‌شوند که باعث شده بیشتر مردم تلویزیون‌های ال سی دی را کنار بگذارند.

تلویزیون‌های ال‌ای دی (LED)

تلویزیون‌های ال‌ای دی، نسل جدیدی از تلویزیون‌های ال سی دی هستند که از لامپ‌های ال‌ای دی ساخته شده‌اند. این لامپ‌ها کوچک هستند و حدود چهل درصد مصرف برق تلویزیون را کاهش می‌دهند و از همه مهم‌تر، گستره‌ی بیشتری از رنگ‌ها را در برمی‌گیرند. این تلویزیون‌ها نقاط مشکی را عمیق‌تر نشان می‌دهند و رنگ‌های دیگر را هم با وضوح نمایش می‌دهند. در نتیجه کیفیت بالاتری نسبت به تلوزیون‌های ال سی دی دارند.

انواع مختلف تلویزیون‌های ال‌ای دی

تلویزیون‌های ال‌ای دی از نظر نوردهی به دو بخش تقسیم می‌شوند: نوردهی مستقیم و نوردهی گوشه‌ای.

تلویزیون‌های ال‌ای دی با نوردهی مستقیم

در نوع نوردهی مستقیم، لامپ‌های ال‌ای دی به طور یکسان در پشت تلویزیون نصب شده‌اند. این لامپ‌ها در فاصله‌ی زیادی نسبت به صفحه نمایش قرار دارند تا به نور امکان پخش شدن در پیکسل‌های متعدد را بدهند. به همین علت است که تلویزیون‌های ال‌ای دی با نوردهی مستقیم، از نظر ضخامت تفاوت چندانی با نوع قدیمی‌تر آن‌ها، یعنی تلویزیون‌های ال سی دی نداشته باشند. 

 این نوع تلویزیون‌ها ضخامت بیشتری دارند، ولی این موضوع بر کیفیتشان بی‌تاثیر است. قرار گرفتن لامپ‌های ال‌ای دی در قسمت پشت تلویزیون باعث می‌شود که این تلویزیون‌ها جزئیاتی که در تصاویر تاریک وجود دارند را بهتر به تصویر بکشند. این دقیقا همان چیزی است که بیشتر جوانان دنبال آن هستند. 

در این تلویزیون‌ها همچنین تضاد رنگ‌ها بهتر نمایش داده می‌شود چون دارای قابلیت تنظیم نوردهی به طور موضعی هستند. در نتیجه تلویزیون‌های ال‌ای دی با نوردهی مستقیم کیفیت بهتری نسبت به تلویزیون‌های ال‌ای دی با نوردهی گوشه‌ای دارند. 

RGBهای سفید در ال‌ای دی‌های سفید، همانطور که از اسم‌شان پیداست، تنها با نور سفید تولید می‌شوند و LED تلویزیون‌های ال‌ای دی با نوردهی مستقیم، خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: 

سه نوع رنگ RGB وجود دارد که شامل قرمز، سبز و آبی می‌شود. در نتیجه این نوع ال‌ای دی‌ها گستره‌ی وسیع‌تری از رنگ‌ها را در برمی‌گیرند و کیفیت بهتری را به شما ارائه می‌دهند. برای مثال رنگ آبی که در این ال‌ای دی‌ها ایجاد می‌شود خیلی طبیعی‌تر و متعادل‌تر از آبی‌ای است که در ال‌ای دی‌های سفید نمایش داده می‌شود.

تلویزیون‌های ال‌ای دی با نوردهی گوشه‌ای

در این نوع تلویزیون‌ها، لامپ‌های ال‌ای دی به جای قسمت پشتی تلویزیون، در کناره‌های آن قرار گرفته است. بنابراین، نور از قسمت کناره‌های تلویزیون به پشت صفحه نمایش هدایت می‌شود تا تصویری ایجاد کند. این موضوع باعث شده است که این نوع تلویزیون‌های ال‌ای دی ضخامت کمتری داشته باشند. 

به طور کلی تلویزیون‌های ال‌ای دی قابلیت تنظیم تاریکی و روشنی صفحه را دارند. ولی این قابلیت در تلویزیون‌های ال‌ای دی با نوردهی گوشه‌ای خیلی خوب عمل نمی‌کند در حالی که در نوع نوردهی مستقیم عملکرد خوبی دارد. نکته مهم دیگر این است که در نوع نوردهی گوشه‌ای این تلویزیون‌ها، به علت موقعیت لامپ‌های ال‌ای دی، صفحه نمایش در کناره‌های تلویزیون روشن‌تر از مرکز آن است.

معایب تلویزیون‌های ال‌ای دی

مانند خیلی از تلویزیون‌های دیگر که صفحه نمایشی باریک دارند، تلویزیون‌های ال‌ای دی هم از نظر بلندگو خیلی قوی نیستند. در این تلویزیون‌ها به علت ساختاری که دارند، فضای کافی برای نصب بلند گو وجود ندارد. در نتیجه سیستم صوتی آن‌ها به خوبی سیستم صوتی تلویزیون‌هایی که صفحه نمایش باریک ندارند نیست. 

بعضی از افراد با این موضوع مشکلی ندارند ولی افرادی هم هستند که طرفدار سیستم صوتی قوی هستند. برای حل این مشکل می‌توانید سیستم صوتی مجزایی تهیه کنید (سینمای خانگی) و به تلویزیون خود وصل کنید. از دیگر معایب تلویزیون‌های ال‌ای دی  قیمت بالای آن‌هاست که نیازشان برای تهیه سیستم صوتی مجزا باعث ایجاد هزینه بیشتر هم می‌شود.

 

مزایای تلویزیون‌های ال‌ای دی

مواد استفاده شده در تلویزیون‌های ال‌ای دی طوری است که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کنند. گفته شده که در بعضی از مدل‌های آن حتی جیوه هم وجود ندارد که درصد آسیب به محیط زیست را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. علاوه بر آن مصرف انرژی کمتری دارند که این موضوع هم بر محیط زیست بی‌تاثیر نیست. 

 این تلویزیون‌ها از زاویه دید خوبی برخوردار هستند که در بعضی از آن‌ها تا ۷۵ درجه هم می‌رسد. رنگ‌ها به خوبی نمایش داده می‌شوند و در گذر زمان ثبات رنگی بهتری دارند. 

از آنجایی که طول عمر لامپ‌های ال‌ای دی زیاد است (حدود سی‌هزار تا شصت‌هزار ساعت) می‌توان نتیجه گرفت که تلویزیون‌های ال‌ای دی طول عمر بیشتر نسبت به تلویزیون‌های ال سی دی دارند. 

 نکته دیگر درمورد این تلویزیون‌ها تنوع آن‌ها در سایزشان است. سایز تلویزیون‌های ال‌ای دی برخلاف مدل‌های قدیمی‌تر تلویزیون از ۴۰ تا ۷۰ اینچ متغیر است و ضخامت آن می‌تواند تا ۲.۵ ساتی متر هم برسد. 

باریک بودن تلویزیون‌های ال‌ای دی باعث سبک‌تر بودن وزن آن‌ها هم شده است. در نتیجه اگر می‌خواهید تلویزیون خود را بر روی دیوار نصب کنید، تلویزیون‌های ال‌ای دی بهترین گزینه هستند.

تاثیری که تلویزیون‌های ال‌ای دی بر روی چشم شما می‌گذارند خیلی کمتر از مدل‌های قدیمی‌تر تلویزیون است. چون اشعه‌هایی که از صفحه نمایش تلویزیون‌های ال‌ای دی تولید می‌شوند خیلی کمتر هستند، در نتیجه کمتر به چشم شما آسیب می‌رسانند. 

به طور کلی تلویزیون‌های ال‌ای دی نقطه‌ی پیشرفتی در سیر تحولی تلویزیون‌ها بودند که کیفیت و تضاد رنگی فوق‌العاده‌ای را ارائه دادند. البته امروزه نسل جدیدتری از تلویزیون‌ها تولید شده است که پیشرفته‌تر هم هستند. ولی اگر شما وقت زیادی برای تماشای تلویزیون صرف می‌کنید و کیفیت تصاویر برای‌تان اهمیت دارد و از طرفی هم توانایی خرید مدل‌های پیشرفته و امروزی تلویزیون را ندارید، می‌توانید تلویزیون‌های ال‌ای دی را با سایز دلخواهتان در بازار تهیه کنید.

سخن آخر

تمام نکات بالا را گفتیم تا شما بتوانید بین انواع تلوزیون‌های ال‌ای دی (LED)، بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای خرید خودتان انتخاب کنید. 

کدام یک از موارد بالا برای شما مناسب است؟ آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید. 

اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.