راهنمای جامع خرید بخاری گازی

راهنمای جامع خرید بخاری گازی

با شروع فصل سرما همه به دنبال خرید سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گرمایشی برای خانه یا محل کارشان هستند. وسیله‌ای که هم گرمای محیط را فراهم کند، هم از نظر ایمنی مناسب باشد. بخاری گازی یکی از وسایل گرمایشی است که طرفداران زیادی دارد و مشتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم قبل از خرید سوالات زیادی درباره این وسیله می‌پرسند. در این مقاله با ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز درباره خرید بخاری گازی، می‌خواهیم به تمام سوالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان پاسخ دهیم.

خرید بخاری گازی به اندازه خانه یا محل کار شما بستگی دارد



قبل از هرچیزی باید متراژ خانه یا فضای مورد نظرتان را اندازه گیری کنید و اندازه آن را به فروشنده اطلاع دهید. بخاری گازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ظرفیت حرارتی مشخصی دارند که این ظرفیت حرارتی با توجه به اندازه خانه یا محل کار شما بستگی دارد. ظرفیت گرمادهی بخاری گازی از 6000 تا 16000 است. حالا باید با توجه به مساحت فضای مورد نظرتان، ظرفیت گرمادهی بخاری مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان را مشخص کنید.

برای این کار مساحت خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان را ضرب در سه کنید و قدرت گرمادهی بخاری گازی (کیلوکالری بر ساعت) را تقسیم بر 24 کنید. این اعداد باید به هم نزدیک باشند. یعنی هرچقدر این دو عدد به هم نزدیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر باشند، ظرفیت بخاری گازی انتخابی هم مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر خواهد بود. بنابراین متناسب با مساحت فضای مورد نظرتان، بخاری گازی مناسب انتخاب کنید.

نوع بخاری را با توجه به مکان نصب انتخاب کنید

بخاری گازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از نظر محل نصب‌شان هم به دو دسته بخاری دیواری و بخاری زمینی تقسیم می‌شوند. اینکه چه نوع بخاری‌ای می‌خواهید تهیه کنید به خودتان بستگی دارد. اگر دوست دارید بخاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان جای کمتری را اشغال کند، می‌توانید از بخاری گازی دیواری استفاده کنید. البته این نوع بخاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گرمای کمتری هم تولید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند.

بخاری گازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمینی را بعد از زمستان می‌توانید جمع کنید، ولی جمع‌کردن بخاری گازی دیواری کمی دردسرساز است. به علاوه، مدل بدون دودکش بخاری گازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیواری برای مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پر رفت‌وآمد مناسب‌تر است. برای همین پیشنهاد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنیم که برای خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان و مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ و بسته اصلا از بخاری دیواری بدون دودکش استفاده نکنید. توصیه ما این است که برای منزل بهتر است از بخاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمینی و دودکش دار استفاده کنید. این نوع بخاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوت در بازار موجود هستند.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره انواع بخاری بدانید


رده انرژی بخاری را بررسی کنید

یکی از نکات مهم درباره خرید بخاری گازی، برچسب مصرف انرژی یا رده انرژی بخاری است. حتما این استاندارد را بررسی کنید، چون نداشتن برچسب مصرف انرژی به معنای نداشتن گواهی استاندارد و هزینه اضافی گاز مصرفی است. به علاوه، بخاری گازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که برچسب انرژی ندارند هم خطرناک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر هستند. رده انرژی بخاری گازی با توجه به حروف انگلیسی تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

هرچقدر رده انرژی به A نزدیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر باشد، یعنی بازده خالص بخاری بالاتر است و هرچقدر به G نزدیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر باشد، بازده خالص بخاری پایین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است. برچسب مصرف انرژی بخاری گازی را می‌توانید روی جعبه یا خود بخاری پیدا کنید. معمولا رده انرژی‌ای که بین بخاری گازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود دارد C است.

نقش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترموکوپل در بخاری گازی را فراموش نکنید



ترموکوپل وسیله‌ای است که امنیت بخاری گازی را تامین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. به این صورت که اگر شعله بخاری گازی خاموش شود یا جریان گاز قطع و وصل شود، ترموکوپل گردش گاز را خود به خود قطع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. با این کار از نشت گاز در محیط جلوگیری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و احتمال وقوع گازگرفتگی یا انفجار هم تا حد زیادی کاهش پیدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند.

بخاری گازی دودکش‌دار و بدون دودکش

به طور کلی دو نوع بخاری گازی داریم، دودکش دار و بدون دودکش. هر کدام از این‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای فضای مشخصی مناسب هستند و باید شرایط آن فضا را در نظر بگیریم. بخاری گازی دودکش‌دار اکسیژن محیط را می‌گیرد و گاز مونو اکسید را از طریق دودکش به بیرون می‌فرستد.

نصب و راه اندازی بخاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دودکش دار به استانداردهای زیادی احتیاج دارد.، مثلا برای خرید بخاری گازی دودکش‌دار حتما مسیر لوله بخاری و جای کلاهک را بررسی کنید. بخاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دودکش دار بیشتر در فضاهای بسته که هوایی در جریان نیست استفاده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

بخاری گازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بدون دودکش هم هستند که با انجام فرایند سوخت کامل کمی از رطوبت خانه را تامین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند. به این صورت که هیدروژن آزاد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود، با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد و کمی از رطوبت محیط را تامین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. اما بخاری گازی بدون دودکش به سیستم ایمنی یا ODS احتیاج دارد.

سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ODS حساسیت بالایی دارند و اگر اکسیژن محیط به کمتر از 18 درصد برسد، بخاری گازی را خاموش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند. حتما وجود سیستم ODS را در کارتن یا دفترچه بخاری گازی بررسی کنید. به جز ODS، برخی از بخاری گازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سنسور حرارتی دارند. سنسورهای حرارتی همان کار سیستم ایمنی را انجام می‌دهند و در هنگام افزایش حرارت بدنه بخاری، شعله را خاموش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند.

خدمات پس از فروش بخاری گازی را بررسی کنید

بخاری گازی هم مثل خیلی از وسایل خانه ممکن است خراب شود و نیاز به تعمیرکردن داشته باشد. بنابراین حتما در هنگام خرید بخاری گازی درباره‌ی شرکت سازنده و شرایط خدمات پس از فروش‌شان اطلاعات جمع‌آوری کنید. معمولا خدماتی مانند نصب، تست خروج گاز مونواکسید کربن، راه اندازی بخاری، تعمیر و تعویض قطعات بخاری در دسته خدمات پس از فروش بخاری گازی قرار می‌گیرد. به علاوه، بعد از نصب، بخاری گازی هرچند وقت یک بار به کنترل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوره‌ای احتیاج دارد و شرایط تهویه و دودکش بررسی شود.

نصب بخاری گازی باید با اجرای تمام استانداردها انجام بشود. کارشناس مربوطه باید مراقب محل قرارگیری دودکش باشد و مطمئن شود که گاز کربن مونواکسید به خوبی از دودکش خارج ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. علاوه بر دودکش، طول شلنگ گاز هم مهم است. طول شلنگ بخاری گازی نباید از 150 سانتی متر بیشتر شود. شلنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌های طولانی برای رساندن گاز به منزل مناسب نیستند و ممکن است باعث خطرهای جبران ناپذیری شوند.

برای سفت‌کردن شلنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم از بست‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزی استفاده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند. معمولا کارشناس‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نصب این مورد را رعایت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند، ولی شما هم این نکات را فراموش نکنید. بعد از نصب بخاری هم حتما لوله بخاری را بررسی کنید. اگر لوله سریع گرم نشد، یعنی دودکش بخاری به خوبی نصب نشده است.

جمع‌بندی

خرید وسایل گرمایشی یکی از مسائل مهم در فصل سرما است. قبل از تصمیم‌گیری و خرید هر وسیله‌ای باید به خوبی راجع به آن اطلاعات جمع‌آوری کنیم و تحقیق کنیم. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با خرید بخاری گازی و نکات مربوط به آن آشنا کنیم. بنابراین قبل از خرید بخاری گازی حتما این مقاله را بخوانید. مکان مورد نظرتان را بررسی کنید و بخاری گازی مطلوب را خریداری کنید.