در انتخاب قاشق چنگال به این نکته ها توجه کنید

در انتخاب قاشق چنگال به این نکته ها توجه کنید

لیروفا: خرید قاشق چنگال از کارهایی است که باید با آگاهی کامل صورت گیرد تا زمان استفاده لذت خوردن غذا را دو چندان کند و با خراب شدن زود هنگام باعث ایجاد هزینه مجدد برای شما نشود. به منظور اینکه شما بتوانید انتخاب بهتری را در زمان نیاز به خرید این محصول داشته باشید، نکاتی را در ادامه درباره ویژگی‌های انواع قاشق و چنگال یادآور می‌شویم. 

انواع قاشق‌های مورد استفاده در منزل

قاشق‌های مختلفی با کارکردهای متفاوت طراحی شده‌اند و آشنایی با آن‌ها در زمان خرید می‌تواند به انتخاب بهتری منجر شود. قاشق غذاخوری پرکاربرد‌ترین نوع قاشق بوده و از انواع دیگر قاشق بزرگتر می‌باشد. از این نوع قاشق ۶ عدد به طور روزمره در منزل مورد نیاز است که در مهمانی‌ها این عدد می‌تواند ۱۲ یا بیشتر باشد. 

قاشق سوپ‌خوری با عمق بیشتری ساخته می‌شود و طول آن از قاشق غذاخوری کمی کوچک‌تر است. از انواع دیگر قاشق می‌توان به قاشق شربت‌خوری نیز اشاره کرد که دسته بلند و باریکی دارد و برای هم زدن شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد. قاشق شربت‌خوری ممکن است از جنس شیشه ساخته شود و برای خوردن شربت به صورت نی مانند طراحی شده باشد.





قاشق‌های چای‌خوری که امروزه برای قهوه‌خوری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند با اندازه‌های کوچکی ساخته می‌شوند و دسته کوتاهی نیز دارند. از این قاشق‌ها می‌توان برای هم زدن قهوه یا چای استفاده کرد.

سرویس‌های قاشق چنگال بعضا شامل قاشق بستنی‌خوری نیز هستند. قاشق بستنی‌خوری معمولی یک بار مصرف بوده و جنس پلاستیک دارد ولی این نوع قاشق می‌تواند با جنس‌ها مختلفی که کاربرد دائمی داشته باشند به فروش برسد. قاشق‌هایی با سر گرد نیز طراحی شده‌اند که برای خوردن بستنی مناسب می‌باشند. از دیگر انواع قاشق می‌توان به قاشق دسرخوری و قاشق‌هایی که مصارف پزشکی دارند نیز اشاره کرد. 

انواع چنگال

قاشق چنگال غذاخوری به طور هم زمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چنگال بزرگ‌تر از چنگال‌های دیگر بوده و شاخک‌های کشیده‌تری نیز دارد که در زمان خوردن غذا کاربرد بهتری را از خود نشان می‌دهد. انواع کمی کوچکتر این وسیله با عنوان چنگال سالاد شناخته می‌شوند و در مهمانی‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

چنگال دسر و سالاد طول تقریبا یکسانی دارند، ولی ضخامت چنگال دسر کمی نازک‌تر ساخته می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده از انواع این ابزار می‌توان به چنگال سرو ماهی نیز اشاره کرد که طول یکسانی با نوع غذاخوری آن داشته ولی با ضخامت کمی نازکتر طراحی شده است. چنگال‌های کوچکتر با دوشاخه نیز برای خوردن لابستر و انواعی با شاخه‌های گردتر و کوتاه‌تر برای خوردن صدف و حلزون نیز تولید می‌شوند که در ایران کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بهترین جنس قاشق چنگال

برای تولید ظروف آشپزخانه از مواد مختلفی استفاده می‌شود. قاشق‌های چوبی از مواردی هستند که نوعی حالت کلاسیک دارند و برای افرادی که به ظروف چوبی علاقه دارند یا می‌خواهند از آن به عنوان دکور استفاده کنند، مناسب هستند. استفاده از قاشق‌های چوبی برای هم زدن غذا در ظروف تفلون از عواملی هست که از خش افتادن روی تفلن جلوگیری می‌کند. البته باید گفت که این قاشق‌ها قابلیت شستشوی کمتری نسبت به انواع دیگر دارند و ممکن است روغن موجود در غذا را جذب خود کنند یا بر اثر شسته شدن زیاد با مواد شوینده ترک بخورند. 

امروزه استفاده از قاشق چنگال استیل رواج بیشتری یافته است. برخی از کارخانه‌ها از فولاد خالص بدین منظور استفاده می‌کنند که در این حالت امکان زنگ زدن برای آن وجود دارد. برخی از برندها برای حل مشکل زنگ زدگی از افزودن عناصری مانند کروم  و نیکل به فولاد بهره می‌برند. 

در صورتی که درصد کروم از ۱۰.۵ در آلیاژ استیل بیشتر باشد، از زنگ زدگی آن جلوگیری می‌کند. افزودن نیکل نیز از عواملی است که زنگ زدگی فولاد را به تاخیر می‌اندازد. عناصری مانند تیتانیوم و وانادیوم نیز وجود دارند که در صورت افزودن به آلیاژ استیل سختی و استحکام آن را افزایش می‌دهند. 

قاشق‌ها و چنگال‌های یکبار مصرف از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند و برای غذاهای سرد مناسب هستند. استفاده از ظروف یکبار مصرف برای غذاهای گرم سرطان‌زا بوده و توصیه نمی‌شود. 

جنس دسته قاشق چنگال به طور معمول همان جنسی است که برای بدنه به کار رفته است، ولی گاهی برای زیباتر کردن یا دلایل دیگر از دسته‌های چوبی یا پلاستیکی نیز استفاده می‌شود. استفاده از دسته‌های پلاستیکی در ساخت این محصولات امکان داشتن رنگ‌ها و طرح‌های مختلف را فراهم کرده است که افراد می‌توانند متناسب با سلیقه خود یکی را انتخاب کنند.






 سرویس قاشق چنگال ضد خش بخرید

افتادن خش روی ظروفی که در ابتدای خرید درخشنده و خوش رنگ بوده‌اند، می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. چنگال یا قاشقی که بتواند رنگ خود را در دراز مدت حفظ کند و در برخورد با جسم‌های سخت دچار خش نشود، انتخاب خوبی برای آشپزخانه شما است. 

همانطور که گفتیم افزودن مقداری تیتانیوم یا وانادیوم به آلیاژهای فولاد باعث سختی و استحکاام بیشتر محصول می‌شود که این خاصیت خود مهم‌ترین عاملی است که از خش افتادن روی ظروف شما جلوگیری می‌کند. 

استفاده از ظروفی که رنگ نشده‌اند و ماده سازنده شفافی دارند از عواملی است که از خش برداشتنشان جلوگیری می‌کند. در بازار ظروفی به رنگ طلایی یا نیمه طلایی وجود دارد و درصورتی که در برابر خش خوردگی مقاوم باشند انتخاب خوبی برای خرید هستند. 

ستی را انتخاب کنید که لک بر ندارد

برخی از مواد گرچه در برابر خش مقاوم هستند، ولی در صورت برخورد با رطوبت و مواد دیگر لک بر می‌دارند و رفته رفته سیاه می‌شوند. در این گونه مواد شستشوی لک‌ها به سختی صورت می‌گیرد و در صورتی که برخی مواد را جذب کنند، امکان شستشو وجود نخواهد داشت. 

به این دلیل بهتر است در زمان خرید جنس مناسبی را انتخاب کنید و پس از خرید در نگهداری آن کوشا باشید. این نوع از وسایل خانه نباید به طور مداوم با رطوبت و مواد غذایی در تماس باشند و پس از استفاده باید سریعا شستشو شوند و خشک گردند.

 

 

 

 

برچسب‌ها